mandag den 25. maj 2009

Vi ender allesammen i børneteater alligevel

Vi fødes, vi vokser op og vi føder. Sådan skal det gå. Sådan er livets gang. Derfor ender vi alle i børneteateret på et tidspunkt.

Jeg fornemmer at vi i independent teatermiljøet allesammen laver ungdomsteater. Fordi vi ville ønske vi var voksne. Snart bliver vi voksne og får børn. Og så laver vi børneteater.. Først ungdoms- så børneteater. Sådan er det. Det er independent/autodidaktes gang. Os der ikke kan få adgangsbilletten til Københavns Teater (nemlig et skolebevis fra enten Århus, Odense eller København).
Tora, vores kollega, som også var på festival i Ballerup, har lavet forestillingen Make Over. En flot og fysisk slapstick fortælling som er underholdende for både unge og voksne. Hun er formentlig hooked. Men nu også Aktoratet - med forestillingen Flæskesøndag, som efter min mening fungerer smaddergodt som ungdomsforestilling, med et fantasifuldt scenesprog og knalddygtige skuepsillere - men som også bliver lidt irriterende terapeutisk til slut, har potentiale til at blive vores nye kollegaer i Next Generation Dansk Børne- og Ungdomsteater. Og igår var jeg til en reading i TeaterHUSET (Københavns centrum for amatører, autodidakte og dem der kæmper og håber og ikke aner hvad) på en helt nyskrevet forestilling af en der hedder Aleksandra: "Flugten fra kommunen". Også denne forestillingen var en sjov og spændende, tankevækkende børne- ungdomsforestilling. Jeg vil sige fra 11 eller 12 år. Den var både absurd og meget realistisk på en gang. I skøn skøn forening. Næsten Knutzonsk. (Elsker bare han hun har skabt en stilart med sine tekster, længe leve Line K.). Flugten fra Kommunen handlede om to mærkelige eksistenser som blev forelskede og skulle have et barn. Spørgsmålet er: Kan de tage vare på det? Hvad kræver det at få et barn. Kan Kærlighed i sig selv være nok? Det er jo ret mærkelige "men gode mennesker" som fyren på et tidspunkt siger. Teksten stiller spørgsmål ved noget som vi alligevel allesammen skal igennem på et tidspunkt. Formeringen. Og den gør det på en måde så det er ikke bliver alvorligt men alligevel skaber tanker og debat. En perfekt børne- undgomsteatertekst. Jeg glæder mig til at se den iscenesat, måske allerede i Esbjerg til børneteaterfestivalen 2010!? Måske kan jeg selv få lov at lave den!? Måske kan jeg lave den hen over vinteren. Skulle jeg tage et år fri og lave 1: Den Danske Sang 2: Civilisterne som radiodrama 3: Flugten fra Kommunen 4: Festivalen 5: Bachelor (måske).
Det kunne være en mulighed. Det vil jeg tænke lidt over mens foråret bliver mere og mere gråt, mens timerne smuldrer ud af hænderne på mig og dumme eksamener nærmer sig.

Ingen kommentarer: