torsdag den 7. maj 2009

Opera eller kejserens nye klæder?

Jeg forstår det ikke. Og det er som om alle andre bliver ved med at fortælle hinanden at hvad de ser er fantastisk og kongeligt og så videre men hvad er det der gør opera til så vidunderlig en kunstart. Det er overfladisk, karikeret, komisk alt alt for langt. Ideen om at lave teater med musik og sang er egentlig sympatisk. Jeg kan godt lige "konceptet" for opera. Men det er som om man i denne genre vil for meget og ikke kan vælge. Er aktørerne på scenen musikere med stemmen som hovedinstrument? Eller er de skuespillere? Hvad betyder noget og hvad kommer først i skabelsen af opera... for i de fleste tilfælde lykkes ingen af delene rigtig! Jeg spurge en kollega, en operainstruktør, som arbejder på Gamle Scene i dette forår, hvordan han skelnede mellem skuespillerrollen og musikerrollen. Han ser sine medvirkende som operasangere! Altså sangere. Men de gode sangere kan også spille teater. Og det er meningen. Det er kombinationen der er meningen. Og meningen kan jeg godt lide!
Men i sin udøvelse bliver jeg gang på gang bekræftet i at jeg har et generelt problem med genren. Ville hellere se noget flot og visuelt med storslået musik til og så undgå alt det skrigeri opppe på scenen. Jeg kommer også til at kede mig utroligt når man bruger minimum fem minutter på en lille bitte hændelse som har en stor og følsom "sang" knyttet til sig. Det er ganske enkelt ikke publikumsvenligt. Det er for langt, det er kunstigt, som regel total fantasiløst, kor ind fra højre, synger i munden på hinanden, store sangere braser ud og overtager fokus, scenografi ud til venstre, flere minutter lange sceneskift, pensionisttempo igen og igen.
Jeg kunne tænke mig at skabe en opera som jeg faktisk ville kunne lide! Idag kom jeg til at tænke på hvorfor man ikke laver en opera, hvor sangerne er statister som har overskud til at være musikere og som så også lægger stemme til hovedrollerne, som på den måde bliver en slags levende dukker - der spiller fantastisk og kan koncentrere sig om det. Hvem ved - måske kommer jeg faktisk en dag til at realisere en sådan opera.

Ingen kommentarer: