tirsdag den 10. november 2009

Das leben des anderes

For tyve minutter siden var det den 9. november og tyve års jubilæum for murens fald. "Du flæber" grinte jeg, da han rørt til tårer læste de ti første linier af Politikens leder om hvor glædeligt det er at tyskland blev forenet i '89. Og nu... nu er jeg lykkelig, rørt og forvirret, stortudende, så mine øjne svier på snart tresindstyvene minut. Hvorfor. Jeg gik ned og så Das Leben Des Anderes på vores lækre fladskærm på Sankt Peders Stræde og pludselig er jeg i tvivl om alt!
Filmen handler om en dramatiker, som er kæreste med en skuespillerinde. De lever i DDR i midten af 80'erne og alt er i det vi idag synes er kult brunt design. De bliver overvåget, ministeren vil have fingre i skuespillerinden, men ham som skal overvåge dem bliver suget ind i deres private historie og redder dem istedet ved at dække over dem i al hemmelighed. Til slut, da det er ude med alle, formår overvågeren at gemme det afgørende afslørende tegn væk, så det alligevel ikke bliver fundet og redder dermed forfatteren. Men kæresten, som er skyldig i afsløringen efter enormt pres og afpresning, begår i sorg og skam selvmord for øjnene af dem alle inden hun opdager at intet alligevel er fundet. Det er så subtilt fortalt. Og det er så ulykkeligt! Og det er ikke ideologien værd! Eller er det? Store spørgsmål stilles i mit søvnige sind.
Er ideologien værd at kæmpe for? Hvor længe? Er kærligheden værd at kæmpe for? Hvor længe? Jeg tænker på hvor stor kærligheden kan være mellem to mennesker som elsker hinanden. Og græder igen. For samtidig er den ofte så umulig... Nu siger jeg ikke mere.

Ingen kommentarer: