onsdag den 27. maj 2009

Per Formands fysiske handlinger

Idag blev jeg så valgt som formand for TeaterHUSET. Prøvelokale- og netværksforeningen som ligger i HUSET i Magstræde. Det har jeg mange grunde til og ambitioner omkring. Og så giver det mig erfaring med bestyrelsesarbejde, lokalkulturpolitik og teatermiljøet. Ledelseserfaring samt etos i forhold til ambitionerne om at skabe et bedre HUSET og et bedre styrket samarbejde med HUSET.
Per Formand, fordi det lyder sjovt. Det går jo ikke at være alt for højtidelig. Især ikke her på skrift og i offentligheden. Eller... måske netop her!?!

Nå men idag var jeg på kursus i fysiske handlingers metode. Og jeg fik ros. Det var virkelig rart. "God instruktion, Marie" sagde undervisningen og "det ville jeg også have sagt". Bekræftende! Især efter gårsdagens arbejde med monolog og fysiske handlingers metode, som slog mig total ud. Fattede ikke hvordan jeg skulle skabe det der "indre liv". Altså, kære skuespiller: Vær sød at lev situationen og tro på omstændighederne. Kan man da ikke sige. Jov! Det kan man faktisk godt sige ind imellem. Især hvis det er abstrakte eller urealistiske omstændigheder. Oftest skal der dog mere til end troen. Oftest er det instruktionenen er er abstrakt og ukonkret. Vi skal tale om de ting vi kan mærke på scenen på gulvet her og nu. Det andet kan vi ikke huske.
Idag gik det godt. Også med prøven. Vi kom længere end sidst og jeg synes jeg mærker et fremskridt som instruktør. Jeg mærker at jeg lærer og forbedrer mig. Jeg mærker at jeg lærer relativt hurtigt. Det kan være fordi jeg kan mærke at underviseren er motiveret for at lære mig noget. Han ved jeg vil noget. Jeg vil noget.

Jeg tænker at jeg bliver nødt til at øve mig på etude-arbejdet. Jeg vil foreslå at fortsætte det som træning. halvanden time, to til tre gange om ugen. Formiddag. Første måned een skuespiller. Anden måned to skuespillere. Tredje måned en spiller + musik osv. Hver måned kunne man vise for de andre "håndværkere" der også mødes til træning.

Ingen kommentarer: